כל המידע הנחוץ לפני ניתוח לשחזור רצועה צולבת בברך

Cover Image אדם בדיר

שיחזור רצועה צולבת קדמית (ACL)
מבוא:
מאחר והברך הינה מפרק נושא משקל קרע של רצועת הACL  (רצועה צולבת קדמית) הינו שכיח יחסית בקרב ספורטאים (מגע/ללא מגע) ואנשים פעילים, מטרת הניתוח הינה החלפה של הרצועה הקרועה בעזרת אחד משלושה סוגי שתלים:

  1. שתל מגיד הפיקה – שתל מהשריר הקדמי
  2. שתל מגיד הHamstring  - שתל מהשריר האחורי
  3. שתל מתורם חיצוני (Allograft) – שתל שאינו מהמטופל עצמו ועובר התאמה וסטריליות לפני ההשתלה בזמן הניתוח

 ACLלרוב נקרעת עקב מתיחה בעוצמה מהירה, הקרע קורה כאשר הרצועה עוברת את תחום המתיחה הפיזיולוגית שלה (יישור יתר בשילוב עם מתיחה).
אחרי שיחזור ACL אנשים סובלים בדרך כלל מכוח שרירים ירוד, פגיעה בשיווי משקל, פגיעה בפרופריוספציה (מיקום המפרקים בחלל), פגיעה בתבניות התנועה התקינות, בנוסף ידוע על עלייה בסיכון לפציעה חוזרת.
מה כולל השיקום?
השיקום עצמו בנוי משני שלבים:

  1. לפני הניתוח (PRE-OP) – לפני הניתוח יש להגיע לטווחי תנועה מלאים בברך וכח שרירי סביר ברגל (80%). לרוב בשלב הזה אין הגבלה בתרגול אך עדיין יש לבצע אותו באופן הדרגתי ומבוקר
  2. לאחר הניתוח (POST-OP) – בשלב הראשוני (4-6 שבועות) הדגש בטיפול הינו הורדת הכאב ושיפור טווחי התנועה של הברך (בדגש על השגת יישור של הברך).

בהמשך התרגול הולך ונהיה מגוון יותר, זאת על מנת להגיע ליכולת המלאה של הרגל והברך, התרגול כולל חיזוק שרירי, הגמשה, תרגול שיווי משקל ועוד.
ע"פ הצרכים והיכולות של המטופל אנו מתאימים את התרגילים והקושי הנדרש בשיקום.
לאחר השגת 100 מעלות של כיפוף בברך (לאחר כשבועיים שיקום) ניתן להתחיל ולתרגל באופני כושר, 3 חודשים לאחר הניתוח ניתן לחזור לריצה, בהתאם להנחיות הפיזיותרפיסט/ית.
 
מספר דגשים לאחר הניתוח:

  • שיקום נכון יביא להחלמה מלאה וחזרה לפעילות.
  • כל אדם הינו שונה וכך גם הרצועות שלנו, חשוב להבין כי לכל אדם ולכל איבר זמן החלמה שונה, בהתאם גם עוצמת הכאב אינה קבועה. אך עם זאת חשוב להתייעץ ולשאול את הרופא/ה ו/או הפיזיותרפיסט/ית במקרה של חוסר ודאות ו/או תחושה שאינה מרגישה טבעית.
  • יש להגיע ליישור מלא של הברך בהקדם האפשרי, התנועה עלולה להיות כרוכה בכאב אך הינה חיונית לפעולות היום-יום (הליכה, מדרגות וכו').
  • טווחי כיפוף ברך מלאים מושגים לאחר כ-4-6 שבועות של שיקום, הטווח עשוי להשתנות בין אדם לאדם. לאחר השגת 100 מעלות של כיפוף בברך (לאחר כשבועיים שיקום) ניתן להתחיל ולתרגל באופני כושר.
  • במידה וישנה אפשרות, יש להתחיל אימון מותאם עוד לפני הניתוח, נמצאה הטבה משמעותית בהחלמה לאחר תרגול מכין. במידה והטיפול החל לאחר הניתוח יש לבצעו מוקדם ככל הניתן (החל מיומיים לאחר הניתוח), חזרה מהירה להפעלת הברך הינה חיונית וחשובה בתהליך השיקום וההחלמה המלאה של הרצועה והברך עצמה.
  • התאמת תוכנית האימונים מבוצעת בעזרת הפיזיותרפיסט/ית ע"פ הפרוטוקול הניתוחי של הרופא המנתח תוך התחשבות בצרכיי ובמגבלות המטופל.

חשוב להביא בחשבון כי גם לאחר שחזור מלא עדיין יש לחזור לפעילות בהדרגה ורק ע"פ המלצת רופא/ה ופיזיותרפיסט/ית. תהליך השיקום אורך כ-6 חודשים וחזרה לפעילות מלאה מותנית בקבלת אישור מהרופא המנתח.
 
חבילת הכנה לקראת ניתוח לשיחזור הרצועה הצולבת הקדמית
תהליך ההחלמה עצמו נמצא מהיר ויעיל יותר אצל מטופלים אשר ביצעו הכנה טרום הניתוח. כפי שצויין למעלה, ישנה חשיבות גדולה בהכנה של הגוף והשרירים עוד בשלב שקודם לניתוח עצמו, חיזוק השרירים הרלוונטיים סביב הברך ולמעשה  חיזוק כל הגוף לקראת השיקום שלאחר הניתוח מועיל בצורה יוצאת דופן בהחלמה.
חבילת שיקום לאחר ניתוח לשיחזור הרצועה הצולבת הקדמית
2-5 ימים לאחר הניתוח חשוב להתחיל בשיקום בעזרת פיזיותרפיסט/ית על מנת לחזור בצורה הבריאה והמהירה ביותר לפעילות מלאה, השיקום כולל שלושה שלבים:

  1. בחודשיים הראשונים שלאחר הניתוח – חבילת טיפולים יומיים (5 פעמים בשבוע), בשלב זה ישנה עבודה על הגעה לטווחים מלאים בברך והורדה של עוצמת הכאב באזור ובכללי.
  2. בחודשיים שלאחר מכן – (3-4 חודשים לאחר הניתוח) החבילה כוללת 3 טיפולים בשבוע, בשלב זה כל תרגיל נבנה בעזרת פיזיותרפיסט/ית צמוד וברמת הקושי המתאימה למטופל.
  3. בחודשיים שלאחר מכן – (5-6 חודשים לאחר הניתוח) יש להגיע לטיפולים ע"פ המלצת הפיזיותרפיסט/ית.

 
בכל שאלה, תהייה, הערה והארה צוות מכון אסותא REACTION עומד לרשותכם

 
 
בלי קשר ספציפי לACL:
פגיעות ספורט נגרמות בד"כ מהסיבות הבאות:
-         כוח חיצוני הפועל על הגוף (שחקן יריב או מכשיר אימון)
-         כוח פנימי הנובע מפעילות עצימה של השרירים
-         שימוש יתר ((over use
-          כושר גופני לקוי
-         עייפות
 

Log in or register to post comments & add related